Wszystkie informacje zawarte w blogu są mojego autorstwa. Dotyczą one mojego życia z Rdzeniowym Zanikiem Mięśni.
Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione!

niedziela, 21 lutego 2016

Czy wiesz, że...? #1

Czy wiecie, że Nasze zdrowie, to jak się czujemy, jak odporni jesteśmy na wszelkie wirusy i choroby, oraz wygląd naszej skóry i włosów zależy głównie od tego jak się odżywiamy?
Poniżej przedstawię Wam kilka najważniejszych zasad zdrowego odżywiania, o których warto pamiętać każdego dnia.

1. Zawsze pamiętaj o śniadaniu!
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Nie zapominaj o nim, doda ci energii na cały dzień.
Pamiętaj również, że pierwszy posiłek powinien być zjedzony najpóźniej 30 min po wstaniu.
2. Jedz regularnie! 
Małe posiłki spożywane regularnie (co 3-4 godziny) sprawią, że nie będziesz podjadać.
Regularne posiłki pomogą ci utrzymać przemianę materii na stałym poziomie.
Spróbuj, a poczujesz różnicę! Już po tygodniu zmienisz swoje przyzwyczajenia
3. Warzywa!
Spożywaj warzywa do każdego posiłku. Jak wiadomo warzywa to źródło witamin i składników mineralnych. Mają mało kalorii, co sprawia, ze można je jeść w dużych ilościach.
Z warzyw możesz przygotować ciekawe przekąski. Nawet chipsy przyrządzone w domu z warzyw będą zdrowe!
4. Zastąp słodycze owocami!
Chyba każdy z nas lubi słodkości, jednak jeśli chcemy cieszyć się dobrą formą należy je ograniczyć lub...zastąpić. Zamiast pustych kalorii jakie dostarczają nam batoniki i cukierki możemy dostarczyć do naszego organizmu witaminy, a wszystko to za sprawą owoców!
Są słodkie, soczyste i zawierają mnóstwo cennych składników.
Najlepiej spożywać owoce sezonowe.
Jedna rada: spożywaj owoce najpóźniej do godziny 16. Mimo wszystko zawierają one duże ilości cukru, a poza tym pobudzają trawienie, co wiążę się z chęcią podjadania.
5. Unikaj soli!
Sól jest bardzo potrzebna w naszym organizmie, ponieważ utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową, jednak nie powinniśmy spożywać jej w dużych ilościach.
Sól mimo swoich pozytywnych właściwości, spożywana w nadmiarze powoduje zatrzymanie wody w organizmie, obciąża nerki oraz wypłukuje wapń z organizmu.
Nie dosalaj potraw, zastąp ją ziołami!
6. Unikaj tłuszczów zwierzęcych!
Z tłuszczów wybieraj oleje roślinne. Dodawaj je do sałatek i innych potraw. Nie rezygnuj z tłuszczów. Są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, w tłuszczach rozpuszczalne są witaminy A,D,E i K. Są one również najbardziej skoncentrowanym źródłem energii (1g tłuszczu dostarcza 9 kcal), energię z tych składników odżywczych czerpie między innymi serce!
Ponadto tłuszcze ułatwiają odczuwanie smaku i stanowią budulec błon komórkowych, wpływają na stan włosów, skóry i paznokci oraz chronią przed nadmierną utratą ciepła.
7. Unikaj alkoholu i innych używek!
Alkohol wypłukuje z naszego organizmu ważne składniki odżywcze, częste oddawanie moczu
po wypiciu alkoholu może prowadzić do odwodnienia. Napoje alkoholowe są wysokokaloryczne.
8. Pamiętaj o wodzie!
Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym i jest podstawowym składnikiem wszystkich komórek, tkanek oraz płynów ustrojowych.
Nasz organizm składa się w około 60 % z wody!
Bierze ona udział we wszystkich procesach komórkowych i ogólnoustrojowych. Metabolizm organizmu, regulacja temperatury ciała, skurcz mięśni, przewodzenie impulsów nerwowych, transport składników odżywczych oraz wiele innych procesów nie byłoby możliwe bez wody!
Pamiętaj o tym i pij co najmniej 1,5 l dziennie!
9. Aktywność fizyczna!
Pamiętaj by oprócz zmian w odżywianiu wprowadzić do codziennych czynności trochę aktywności. Jeśli Twój dzień jest tak zaplanowany, że brak ci czasu na dłuższą gimnastykę, spraw by codzienne czynności były bardziej aktywne. Wysiądź z tramwaju/autobusu jeden przystanek wcześniej i resztę trasy pokonaj pieszo, wstań pół godziny wcześniej - ten czas wykorzystaj na krótką gimnastykę.
Aktywność fizyczna ma same zalety. Poprawia koncentrację, wpływa na lepsze trawienie, dostarcza więcej tlenu do tkanek, wpływa na lepszą regulację poziomu cukru we krwi, pomaga lepiej radzić sobie ze stresem oraz co najważniejsze poprawia naszą kondycję.
Zamiast bezmyślnie wgapiać się w telewizor wyjdź na spacer!
10. Uśmiechaj się i wrzuć na luz!
Nie katuj się, Jeśli masz ochotę na słodką przekąskę, kieliszek wina  - pozwól sobie na to.
Mała przyjemność sprawi, że się uśmiechniesz, a uśmiech to podstawa zdrowego i szczęśliwego życia! ;)


Ciekawostka: Czy wiesz, że wyrobienie w sobie jakiegoś nawyku zajmuje od dwóch do czterech tygodni? Po kilku tygodniach przywiązywania wagi do tego co i jak jesz stanie się dla Ciebie nawykiem i zaczniesz robić to automatycznie, bez zastanowienia. :)

Brak komentarzy: